• Tekstil Terimleri B
    Yazan

    Baby-doll

    Aynı isimdeki sineme filminden adını almıştır. Çocuksu, masum silueti ve giysideki oval yaka açıklığı ile diz boyu arasında, oluşturulan yoğun büzgü ile belirginleşmiştir. Kollar kısa ve genellikle kabarıktır. Bu tarz 1950’lerde genellikle bayan geceliklerinde popüler olmuştur.

    Bahar giysisi

    Kadınlar ve erkekler için, genellikle hafif gramajda, serin tutan ve açık renkli, yapıştırılmış havlı tekstil kumaşlarından üretilmiş çeşitli giysilerdir. Bu giysiler yarım veya tam astarlı olabilir ve baharda giyilmek için tasarlanır.

    Bahriyeli bluzu

    Omuzdan sırta kadar inen geniş, dikdörtgen veya kare biçiminde devrik yakalı bluz. Yakanın ön parçası sıkıca bağlanarak denizcilerin boyun bağına birleştirilir.

    Bahriyeli yaka

    Omuzdan sırta kadar uzanan geniş, dikdörtgen veya kare devrik yaka, genellikle bantlarla/şeritlerle süslenir. Yakanın ön parçası şal gibi bağlanarak birleşir. Kadın ve çocuk giysilerinde moda öğesi olarak kullanılır.

    Bal peteği dokuma

    Bir dimi dokumadan yaratılır, tipik olarak çapraz bir sıra veya dikişli dimidendir; isteğe bağlı kompozisyondan da oluşabilir. Kumaş üzerinde kabarık bir yüzey oluşturur, genellikle ufak kare şeklindedir, konturları yükseltilir ve merkezler derinleştirilir. Pamuk kumaşlarda (el havlusu gibi) ve yün kumaşlarda kullanılır.

    Bal peteği kumaş

    İyi emiş güçlü, derinleştirilmiş yüzeyli, kabarık, gevşek bal peteği dokumadan oluşturulan kabarık yüzeyli, geometrik şekilli, yumuşak pamuklu kumaş. El ve banyo havlusu ve bazı bayan moda giysilerinde kullanılır. İsmi, üretiminde kullanılan bal peteği dokumadan gelmektedir.

    Balen; iç teli

    Yaka , korse ve sutyenlerin desteklenmesi için kullanılan plastik materyal veya çelik yay.

    Balon etek Belden veya kalçadan sonra genişleyen eteğin uçları toplanarak, balona benzeyen bir silüet kazandırılan ve belirli dönemlerde moda olan genç tarzı etektir.

    Balıklı iplik; alevli iplik; nopeli iplik İplik boyunca efekt iplikleriyle aralıklarla oval (alev, düğüm) şeklinde, oluşturulmuş hacimli dekoratif efektli fantazi iplik

    Balıksırtı deseni

    Farklı genişliklerdeki kırık bir dimi dokumada oluşturulan kırık ribsli desendir. Sıklıkla atkı ve örgüde kontrast ipliklerin kullanımıyla vurgulanır. Bu desen yünlü ve pamuklu kumaşlarda sık kıllanılanlardan biridir.

    Bandura mekanik tekstürizasyon

    Sentetik liflerden elde edilen dokuma ve örme kumaşların, opak, esnek ve plastik güzel bir yüzeye sahip olmaları için uygulanan özel mekanik işlemdir. Konik ısıtıcı silindirler, su ve sıyırıcı plakalar aracılığı ile kumaş ezilir ve biçimlenir.

    Bant

    10mm’ye kadar genişliği olan, dar tekstil kumaşı ; çeşitli malzemelerden yapılır ve teknik amaçlar için kullanılır.

    Bant; şerit; kurdele

    Pek çok çeşitli malzemelerden üretilebilen dar tekstil kumaşıdır; atkı ve çözgü iplik sistemi ile çok çeşitli dokumalarda, sabit kenarlarla üretilmiştir. Bordür olarak, kenar temizlemede, giysi süslemelerinde ve teknik amaçlarda kullanılır.

    Bant;şerit

    Teknik amaçlar için tek, boru şeklinde veya çok katmanlı olarak, kalın ipliklerden dokunmuş kalın bant.

    Bobin arabası

    Bobinleri taşımak için kullanılan araç

    Bobin

    İpliğin boş masuranın üzerine sarılmış konik veya silindirik formdaki hali.

    Bobin

    Masuralar üzerine sarılı durumdaki belli bir miktar iplik

    Bitim İşlemi

    Tekstil mamullerinin beyazlatma ve renklendirme hariç görünümünü, tutumunu ve kullanma özelliklerini geliştirmek için yapılan kimyasal ve mekanik işlemler

    Boyutsal Değişim

    Tekstil malzemesinin ısı, hareket, gerginlik, akışkan karşısında görülen enindeki ve boyundaki değişik

    Balen

    Giysilerin arzu edilen görüntüde/formda durmalarını sağlamak amacıyla yaygın olarak kullanılan genellikle plastik şekilli çubukları, sütyende daha çok bonelerin alt kısmında yarım ay şeklinde ya da özellikle askısız modellerde sütyenin yan kol altı dikişinde bükülmeyi önlemek için kullanılan çubuklar

    Baz kalıp

    Üzerine model uygulanılacak ana kalıp

    Biz

    İşaret amaçlı kullanılan delici alet

    Biye

    Giysinin değişik bölümlerini temizlemek ve/veya süslemek için ek bir malzemeyle yapılan işlem

    Büzgü

    Giysiye form vermek ve/veya model uygulamak için kullanılan, bolluksuz kısma büzülerek eklenen bolluk

    Brit/askılık/lişet

    Giysiyi asmak için giysinin uygun yerinde yer alan ince şerit

    Büzgü

    Giysiye form vermek ve/veya model uygulamak için kullanılan, bolluksuz kısma büzülerek eklenen bolluk

    Boncuklanma

    Kumaş yüzeyinde elyafın topak oluşturarak istenmeyen bir görünüm oluşturması

    Boyutsal stabilite ( Boyut değişimi)

    Kumaşın mekanik ve/veya ısıl etkiler ve/veya yaş işlemler altında en ve boyundaki değişimin yüzde olarak ifadesi

    Boyama sistemi

    Kumaşın konfeksiyonda kullanılan eninde boyanması

    Boya çözeltisi

    Boyarmadde, kimyasal madde ve sudan oluşan boyama işlemine yarayan belirli bir pH değerine sahip karışım

    Boyama kazanı

    Boyama makinesinde ürün, boyarmadde ve kimyasalların konulduğu yer

    Boyama reçetesi

    Boya banyosunun içindeki maddelerin isimlerini ve niceliklerini, boyama yöntemi ve koşullarını belirten yazılı kısa bilgi

    BCF( Bulked continuous filament )

    Polipropilen şişrilmiş sürekli elyaftır.( Bulked continuous filament )

    Bobinaj kafası

    İpliğin belirli bir formda sarılmasını sağlayan makinedir.

    Baracan (kumaş);

    Deve tüyünden üretilen, saten dokuma türü ile dokunmuş, düzgün ve parlak yüzeyli ağır gramajlı yünlü kumaş. Kadın ve erkek palto, manto, ceketlerinde kullanılır.

    Bark(kabuk, ağaç kabuğu)

    Dokuma veya kabartma yoluyla oluşturulan karakteristik buruşuk, kabartma yüzeyli orta gramajda ipek veya yün kumaş. Ağaç kabuğuna benzer. Bayanlar tarafından özel zamanlarda giymek için kullanılır.

    Barok Dönemi Moda Tarzı

    Koyu renkte ipek, brokar ve dantel kumaşların kullanıldığı; uygun bolluğu, detaylı süslemesi ile farklı, Barok dönemi (17. yüzyılın ortalarından 18. yüzyılın sonuna kadar) giysi tarzı. Uzun eteğinin yırtmaçlı ön parçalarının içinden jupon görünen, daha çok kadın giysi biçimidir. Giysi kalçada toplanır ve demir çemberler kullanılarak kaldırılırdı. Ilk zamanlar bedene korse baleni(balina kemiğinden yapılmış) yerleştirilir ve bağlanarak kullanılırdı. Kare kesimli bedenin önü dantelle gösterişli şekilde süslenirdi.

    Peruk dahil olmak üzere katlı kesilmiş saç biçimleri tel konstrüksiyonlarla düzenlenirdi.

    Erkek giysilerini yaygın şekilde kısa ceketler oluşturmuştur. 17. yüzyılın sonlarında, kurdele ve nakışla süslenmiş olan ceketlerin katlanan kollarından süslenmiş gömlek kolu ve önü açık ceketin içinden dize kadar uzanan yelek görünürdü. Kollarında geniş dantel manşetleri olan gömleğin yakası zicirle kapatılırdı. Dize kadar olan pantolonlar genellikle beyaz ipek uzun çorap ile tamamlanarak giyilirdi(Peruka bu kıyafetin ayrılmaz bir parçasıydı). Bu giysi tarzı bu günün pantolon, yelek ve ceketten oluşan erkek takımlarının temelini oluşturmuştur.

    Bask Beresi Yumuşak, küçük, baş çevresini örten bask beresi, özellikle adını aldığı Bask halkı arasında ve Pireneler bölgesinde popülerdir. 20. yüzyılın sonlarında Fransız salon eğlenceleri aracılığıyla moda dünyasına sunulmuştur.

    Baskı

    Tekstil boyaması anlamına gelen bir terim olup, bir veya birden fazla renkteki desenlerin renklerinin bir tekstil kumaşının üzerine aktarılmasıdır. Baskının türüne bağlı olarak tekstil baskılarını blok veya elde, serigrafi, makine ve transfer baskı olarak sınıflandırmaktayız. Kullanılan teknolojiye bağlı olarak rölyef baskı (elle yapılan, kalıplar kullanılarak), makine (gravür silindirler ile) ve serigrafi (düz veya dönen) olarak tanımlayabiliriz. Yenilikçi baskı prosesleri de transfer baskı, püskürtmeli baskı, ve baskıyı içermektedir.

    Baskı düğme; çakma düğme

    Temelde spor giysilerde kullanılan sökülebilen veya sökülemeyen düğmelerdir. Jean düğmeler özel türüdür.

    Baskı kusurları

    Baskı kalıbının, renklerin, çizgilerin bir ya da bir kaç tur tekrarlanması sonucu, baskının üst üste gelmesidir. Basılmamış bölge baskı patında pıhtılaşma ile veya kumaş yüzeyinde bazı elyaf topaklarının kalması ile bu kudur ortaya çıkabilir. Baskının bozulması basılmış yüzün kurumadan ellenmesiyle baskının bozulmasıdır. Baskının akması Beyaz üzerine basıldığında veya açık baskı bölgelerinde uygunsuz yıkama ve baskı sonucunda ortaya çıkan baskının yer değiştirmesi kusurudur. Baskının baskı alanına tam yerleştirilememesi hatası baskı konturlarının kayması ile sonuçlanan bir baskı hatasıdır.

    Baskılı tekstil kumaşı

    Blok baskı/El baskısı , makina baskısı, serigrafi baskı ve transfer baskı olarak sınıflandırabileceğimiz baskı teknolojileri ve baskı mürekkepleri aracılığıyla bir veya daha fazla renkli desenler oluşturulmuş dokuma kumaştır.

    Bast elyaf

    Eğrilebilir bitkisel lif olarak antik çağlardan beri bilinen pek çok bitkinin sakında bulunan liflere verilen genel addır. Kimyasal yapılarında değişik oranlarda selüloz, yağ, vaks, pektin ve diğer hemiselülozlar, lignin ve su bulunmaktadır. Mekaniksel yolla, çiğleme veya havuzlama yöntemleriyle elde edilir. En önemli bast elyaf çeşitleri olarak keten, kenevir, jüt ve rami sayılabilir. Bast elyaflar sağlamlık, mukavemet, dayanıklılık ve esneklik özellikleri ile tanınmaktadır.

    Batavya dokuma Orjinali Doğu Hindistan’da üretilmiş olan, atkı iplikleri floş iplikten, çözgü iplikleri şap (ipek) iplikten oluşan ipekli kumaş.

    Batik Balmumu veya yaratıcı bağlama yöntemleri kullanılarak kumaşların boyama ve baskı yoluyla elde desenlendirilmesi; kumaş üzerinde oluşturulmak istenen desenlerin boyanmaması için yüzeyi balmumu ile kapatılır veya bağlanır. Boyamadan sonra ipler çözülür veya balmumu temizlenir. Boyanmamış alanlar istenen deseni oluşturur. İlk olarak Java adasında uygulanan eski bir boyama tekniğidir.

    Bağcık

    Bir giysinin vücut üzerindeki duruşunun değişebilirliğini sağlayan süsleme elemanı veya giysiyi vücuda oturtmayı sağlayan parça. Bir elbisenin sıkılaştırılması veya dekorasyonu için kullanılan gereç. Genellikle korselerde vücudu şekillendirmek için kullanılır.

    Bağdalin Doğu tarzı desenler dokunmuş yada basılmış ince iplikten mamul pamuklu yada yünlü kumaştır Kadın giysilerinde kullanılır.

    Bağlama Birleştirme için bir tekniktir. Dokuma veya örme olmaksızın iki yapıştırılmış havlı tekstil kumaşıdır; bu yapıştırıcı ajan yoluyla başarılır. En sık kullanılanı hem önü ve hem de arkası yapışıcı özellikte olan, ısı veya diğer durumlar altında şekil değiştirmeyen poliüretan köpükten ince bir tabakadır. Bu yapıştırmanın amacı, hafifliğine, bakım kolaylığına, mukavemet ve hava geçirgenlik değerlerine bağlı olarak tekstil ürünlerinin etkinlik değerlerini arttırmak ve maliyetleri düşürmektir. Yapıştırılmış havlı tekstil kumaşı birçok giysi türü için kullanışlıdır.

    Bağlama, Yapıştırma

    Uygun bir baskı veya sıcaklık altında iki ya da daha çok yüzeyin tekstil üzerine bağlama ajanı ya da bağlama ajanı olarak kullanılabilecek bir başka materyal ile bağlanmasıdır. Nokta yapıştırmada ise yapıştırma sadece baskı noktalarında oluşmaktadır. Yapıştırma noktasal olmayabilir tüm yüzeye de yapıştırma ajanı uygulanabilir.

    Bağlantı noktası

    Atkı ve çözgülerin üst üste geldikleri noktadır. Atkı ipliğinin çözgü ipliğinin üzerinde veya altında olması ile ikiye ayrılır.

    Başlık (kapüşona benzer başlık) Kapüşona benzeyen, başı sıkı bir şekilde saran başlık. Yüzü açık bırakırken başı saracak şekilde yapılır. Yağmurluk, anorak veya ceketin bir parçası olarak kullanılır. Yaka hattına dikilir veya takıp-çıkartılabilir. Bazı durumlarda çok soğuk havalarda giymek için, genellikle yünden ayrı olarak da üretilebilir.

    Bebek başlığı Yürümeye başlayan çocuklar ve bebeklerin başını örtmek için örme kumaştan üretilmiş başlık.

    Bebek giyimi

    Bebeklerin yaklaşık olarak 1 yaşına kadar giydiği giyim. Bebek patiği – bebekler için genellikle ayak bileğinin üzerinde bir dantelle bağlanan, örme kısa çorap. Bebek başlığı – bebek ve yürümeye başlamış çocuklar için değişik desen ve tasarımlarda başlık. Çeşitli tipleri vardır: bere, başlık , kapüşon. Bebek tulumu – bebek tulumlarının alt kısmı uzun ve patikle sonlanır. Kolsuz veya askılı üst kısım genellikle alt kısımla birleştirilmiştir. Bebek zıbını - bebekler için kollu, önü düğmeli, omuzları bantlı bol ve dökümlü giysi. Giysinin arkası tümüyle açılabilir. Ceketin uzun kollarına parmaksız eldiven dikilebilir. Bebek gömleği – çeşitli kol türleri olan bir ürün. Boyu belin altında yaklaşık kalça hizasına kadar uzanır. Arkada, omuzlarda veya önde bağlanır. Yakası olabilir ve nakışlarla süslenebilir. Bebek eldiveni – bebekler için parmaksız eldiven, bilekte bağlanır. Bebek uyku tulumu – bebeklerin uyuması için tasarlanmış ürün. Tüm vücut içine girer, alt kısmı kapalı veya farklı şekillerde açılabilir. Önünde düğmeler olabilir. Genellikle kürkten yapılır. Önlük – bebekler için giysileri kirlenmekten koruyan, uygun bir malzemeden yapılan özel ürün.

    Bebek tulumu Bebek ve küçük çocuklar için gövdeyi örten kollu ve yakasız ayakları içine alan tek parça örme giysidir. Genellikle pastel renklerde üretilir.

    Bebek önlüğü

    Bebeklerin giysilerini korumak için kullanılır. Yıkanabilir malzemeden üretilir. Biçimi kullanımına uygun büyüklükte ayarlanır.

    Beden numarası

    Kadın, erkek, genç kız ve erkek çocuklarının özel gruplarının ortalama çevre ve boy ölçülerini ifade eden etiket ve bir giysi üzerinde gösterilen sembol. Bu, endüstride üretilmiş giysilerin bedenleri için efektif sistemler ile uyumlu olmalıdır. Figürün temel ölçüleri için numara değerleri cm olarak verilir: figürün boyu, göğüs çevresi, bel çevresi (erkek), kalça çevresi (kadın). (182-104-90 ölçüleri, bir giysinin 182 cm boyunda (+ - 3cm), 104 cm beden ve 90cm bel ölçüsü olan bir figür tarafından giyilebileceğini ifade eder.)

    Bedene düşen yaka

    Yaka çevresini süsleyerek, düz şekilde beden üzerine düşen veya çok küçük bir yaka ayağı oluşturan dik yaka üzerine katlanan yaka. Çok bilinen türlerinden biri bahriye yakadır .

    Bedeni örten kolsuz ve yakasız takım

    Bedeni ve bacakları -ayrıca üst parça aşağıya uzuyorsa- örter. Ön parçası genellikle kapatmalıdır, fakat bütün de olabilir; kolsuzdur ve tipik olarak yakasızdır. Bir takımın yeleği, bir fanila, bir süveter veya bir kombinezon olabilir.

    Bel bağı; bağlamalı kemer

    Özellikle kadın giysilerinin, giysiden ayrı olarak üretilen dekoratif bir tamamlayıcısıdır. Tekstil yüzeylerinden dar veya geniş şerit halinde üretilir, dekoratif bir düğüm veya ilmik yapılarak bağlanır.

    Bel cebi

    Giysinin bel bandının dış tarafında yerleştirilmiş küçük cep; çoğunlukla fletolu cep veya aplike cep şeklindedir.

    Bel genişliği

    Ceket kaban gibi kollu giysilerde, bedeni örten giysilerde veya yelekte bel hattındaki kapama. Olabilecek bel genişliğinin en kısa olanıdır.

    Bel kemeri

    Etek ve pantolonların bel kemerleri için kullanılan değişmez terimdir. Bel kemeri, etek ve pantolonların bel hatlarını sabitleştirmek için bel çevresine dikilen banttır

    Beli saran giysi;bele oturan giysi

    Bel hattının üstü ve alt kısımları bedeni sıkıca sarmayan, sadece bel hattı beli sıkıca saran giysi.

    Belçika danteli

    Belçika‘da üretilen dantel. Desenlerinin yoğunluğu ve biçimlerine uyarlanmış pürüzlü yüzeyi özelliğidir.Tek parça olarak yapılmaz ve oldukça geniş olabilir.

    Benekli iplik

    Söz konusu uzunluklarda değişken ve düzenli tekrarlanan renk tonlarına sahip fantazi ipliktir. Bu renk etkisi farklı renkteki iki ipliğe büküm verilirken, üstteki ipliğin diğerinin çevresini sarması ve diğerini kaplaması ile elde edilir.

    Bengal tarzı bordür deseni

    Belirgin olarak ayırt edilebilen pek çok renkle dokunmuş desenli bordürlerdir. Bu tarz desenler fularlarda ve dar dokumalarda çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu terim adını Hindistan’ın Bengal şehrinden almıştır.

    Bengalin (1) Ağır gramajlı, bezayağı tekniği ile dokunmuş ipekli kumaş. Yüzeyinde verev yivler oluşturulacak şekilde dokunan rips kumaş. Kadın elbiseleri dikiminde ve çanta astarı olarak kullanılır. Kumaşın yüzeyini süslemek için preslerden geçirilerek harelendirilme (muhare) işlemi uygulanır.

    Bengalin (2) Hafif gramajlı yünlü kumaş ; dokuma bezayağı dokunan rips kumaş ; birim başına düşen atkı ipliklerinin çok fazla bükülmesi ile kumaşa ince ve pütürlü bir yüzey kazandırılır. Yazlık erkek takımlarında ve kadın giysilerinde kullanılan bir kumaştır. Bu terim ilk kez Hindistan’ın Bengal şehrinde döşemelik kumaş olarak dokunmuş ve adını buradan almıştır.

    Berberi kumaş

    Yumuşak tuşeli hafif gramajlı saten dokuma dan dokunmuş pamuklu veya ipekli kumaş ; 19. Yüzyılın sonları ile 20. Yüzyılın başlarında oldukça önemli olarak kullanılan bir kumaş çeşidi olmuştur.

    Berberi tüvit

    Düzgün yüzeyli olmayan doğal melanj iplikten dokunan kaba yünlü kumaş . Spor palto yapımında kullanılır.

    Bere

    Yumuşak, yassı, başı örten, dairesel biçimli, bir yana açılı şekilde giyilen, modaya göre farklı boyutlarda olan, kadın ve erkeklerin moda aksesuarı. Keçeleştirilmiş yün dokumadan veya örülerek yapılır. 15-16. yüzyılda kadifeden yapılanları popülerdi. Romantizm yıllarında ressamlar tarafından kullanılmasıyla gündemdeydi.

    Bermuda şhort Dizlere kadar veya daha kısa uzunlukta kısa dar pantolon; paçaları dubleli (geriye dönen). olarak çalışılabilir. Spor veya tatil giysisi olarak kullanılabilir. Ayrıca modaya uygun olarak yünlü kumaşlardan da hazırlanabilir.

    Bezayağı bant

    Tek atkılı bant veya bezayağı dokuma ile dokunmuş çeşitli materyallerden örülür. Köşeleri düz dokuma olabilir, genişliği 5 mm ve 100 mm arasında değişir. Giysilerin kenarlarını çevrelemek ve teknik amaçlarla için kullanılır.

    Bezayağı dokuma

    Dokuma kumaşın tersi ve yüzü aynı olan en basit ve en kalın tersli yüzlü temel dokumadır. En küçük tekrarı 2/2, olan iki çözgü ve iki atkının farklı yönlerde hareket etmesiyle oluşmuştur. Tüm kumaşlarda kullanılır. En bilinen bezayağı türevi dokuma Panama-benzeri ve Panama dokumadır.

    Bezayağı kumaş

    Yumuşak, ince ile orta gramajlı düzgün biraz pütürlü yüzeyli pamuklu veya yünlü kumaştır. Kumaşın ismi kullanılan dokumadan gelmektedir.

    Biedermeier tarzı giyim 1820-40 yılları arasında kullanılan giyim tarzı. Sanayileşme döneminde kişiler tarafından en beğenilen giysi olarak kullanılmıştır. Sade ve ciddi tarzı en önemli özelliğidir. Kadın ve erkek giysilerinde daha çok desenli (özellikle ekoseli) olarak kullanılan kumaştır. Kadın giysileri göğüs kısmı kapalı, vücuda sıkıca oturan, bel yeri doğal yerinde, oldukça sıkı korse ve iç etekle kullanılan, kolları oldukça hacimli giysilerdir. Kışları yünlü kaban veya kap (pelerin) kullanılması özelliğidir. Şal, fular, kürk kürk atkı (boa) popülerdir. Erkek giysisi olarak kullanılanları daha resmi ve uzun ceket tarzında yapılmıştır. Dar ve uzun pantolon, renkli yelek ile kullanılan smokin olarak adlandırılır. Üst giysisi (palto, pelerin ve kap vs.)ile kullanılmıştır.

    Bikini Sütyen ve külottan oluşan, vücudun göğüs ve kalça bölgesini kaplayacak şekilde tasarlanan, iki parçalı kadın deniz giysisidir. Bikini terimi adını Hint okyanusundaki Bikini adasından almıştır.

    Bikomponent lif Farklı fiziksel veya kimyasal özellikteki birden fazla polimer lifin iç içe veya yan yana yerleştirilmesini anlatan terimdir. İç içe yerleşimde lifler, kaplamalı (Merkez, çevre,nüve)veya nüveli olarak adlandırılır. Bikomponent lifler fibröz tek polimerden ya da matris fibriller şeklinde ikinci bir polimerin homojen olmayan fibrilleri şeklinde yerleştirilebilirler.

    Bilek üstü boyda pantolon

    Uzun pantolon ve kapri pantolon arasında uzunluğu olan, ayak bileğinin bir kaç cm. üzerinde pantolon.

    Bileklik

    Soğuğa karşı bilekleri korumak için kullanılan boru biçiminde, örmeden çift olarak üretilen aksesuar.

    Binici ceketi Dört veya daha fazla düğmesi ve küçük bir klapalı yakası olan mono veya kruvaze sportif cekettir. Arka tarafında tek veya çift yüksek bir yırtmacı vardır. Karde ipliklerden mamul rustik desenli kumaşlardan üretilir.

    Binici giysileri için gabardin kumaş Ayırt edici bir dikey çizgiye, kaba bir görünüme ve sert tuşeye sahip ağır gramajlı yün kumaş; çözgü ve genellikle iki atkıda muline iplikli dimi sırtlı dokumalarda, alt kısmı, arkayı taramayı sağlar. Binici ve iş pantolonları için kullanılır.

    Binici giysisi yırtmacı

    Bir ceketin veya paltonun arkasında etek ucundan belin üstüne kadar uzayan ve genellikle kapama amaçlı kullanılan, yüksek yırtmaç.

    Binici süitleri için gabardin; binici gabardin kumaşı, süvari gabardin kumaşı

    Dolgun, sert tuşeli, vurgulu dimi dokumadan kaba, diyagonal çizgili, ağır gramajlı yünlü kumaş. Atkısı kamgarn yün ipliği mulinedir; atkı da taranmış olabilir. Pantolonlar-genellikle süvari pantolonu- ve spor görünümlü paltolar için kullanılır. “süvari gabardini” ve “binici gabardini” adları değişkenlik gösterebilir. Bu tür kumaş, süvari pantolonları ve spor giyim için kullanılır.

    Birleşik dimi dokuma

    dimi dokumadan türetilmiştir. Tekrarda kırılan dimi temel dimiye monte edilmiştir. Örgü tekrarnın ortasındaki örgüde bir değişiklik vardır.

    Bisikletçi şortu Likralı elastik malzemeden hav bağlamalı tekstil kumaşından genellikle örme kumaştan yapılan dize kadar spor şortu.

    Bitirme işlemi;apre, terbiye işlemi

    Tekstil kumaşının örme ve dokuma sonrası görünüşünü, yüzeyini, tuşesini ve diğer özelliklerini/kalitelerini geliştirmek amacıyla kullanılan bütün teknolojik yöntemler için genel bir terimdir. Bir terbiye işlemi kalıcı olabilir. Örneğin yıkanınca çıkmaz veya sınırlı bir sure için etkili olabilir. Terbiye işlemi, mekanik (kuru bir şekilde uygulanan) ve kimyasal (ıslak bir şekilde uygulanan) olarak ikiye ayrılır.

    Bitkisel lif

    Tohum, sap, yaprak ve meyvelerden elde edilen ve bir tekstil materyali olarak eğrilebilen liftir. Bitkisel lif, tohumdan, (pamuk, kapok), saptan(keten,kenevir, jüt, kenaf, rami, Bengal keneviri), yapraktan (sisal, Manila keneviri) ve de meyveden, (hindistancevizi, vb.) olarak sınıflandırılır. Selüloz ve az miktarda lignin ve pektin içerir.

    Biyeli blazer ceket Ceket kenarları (kol ağzı, yaka çevresi, cep çevresi, etek ucu vs.) çeşitli genişliklerde, çeşitli renklerde (genellikle zıt renklerde)biyelerle çevrilmiş ceket. Özellikle 1920’lerde ve 1930’larda popüler olarak, spor ceketlerde ve kadın giysilerinde kullanılmıştır.

    Biçim, tarz ;kesim Bir giysinin üretiminde kullanılan materyallerin, teknolojik çalışmaların ve yapım kalitesinin kısa ifadesi. Erkek takımları pantolonlar ve diğer giysiler olarak çeşitli biçimlere ayrılır.

    Blackwatch deseni Yünlü, pamuklu ve ipekli kumaşlarda yaygın olarak koyu mavi ve yeşil renk kullanılan ekose kumaş desenidir

    Blazer Büyük aplike cepli göğüs cebi üzerinde ayılar kulübü amblemi olan kadın, erkek ve çocuk ceketi. Özellikle Altın veya gümüş rengi düğmeleri önemli özelliğidir. Blazer, tek renk bükülmüş yün iplik ile dokunmuş gabardin , dril veya flanel ) gibi kumaşlardan üretilmektedir. Genellikle koyu renkli kumaşlardan yapılanları tercih edilir. Bazı blazerler boyuna çizgilidir. Bazen astarsız olarak yapılmaktadır. Blazer adı ile ilgili teorilerin ilki; Kaptanların giydikleri mor renkli ceketlerin üzerinde ateşmiş gibi görünmesinden ( alev alev yanmak, tutuşmak anlamına gelen “blaze” fiilinden) aldığı, 1889 yılında Cambridge Üniversitesi’nce ileri sürülmüştür. İddia edilen ikinci teori; İngiliz deniz kaptanlarının ve mürettebatın kullandıkları, ismini gemi adından (Blazer)alan, mavi şayak metal düğmeli ceketler olduğudur. Fransızlara göre ise asker ceketi olarak kullanılan Fransızca “Blason” teriminden türetilmiştir. Blazer-stili bu spor ceketler, özellikle kadınlar tarafından dış ve spor giyim olarak yaygın şekilde kullanılmaktadır

    Blok baskı; el baskısı

    tekstil kumaşında ahşap veya metal rölyefli ahşap boyama blokları ve boyama mürekkebi kullanılarak bir veya birden fazla renkli desenler oluşturmaktır. Desenin her bir rengi kendi bloğuna ihtiyaç duyar. Blok baskı bilinen en eski boyama tekniğidir. Hala en çok tipik olarak folk tasarımlarında kullanılan bayan elbiseleri ve şallar için kumaşların boyanmasında kullanılır

    Bluz

    Hafif gramajlı, vücudun üst kısmını örten, moda eğilimlerine maruz kalan ayrı kadın giysisi. Etekler, pantolonlar ve takımlarla giyilir. Hafif gramajlı, düz veya desenli kumaşlardan üretilir.

    Bolero

    En uzun türü bele kadar ulaşan, kısa, hafif bir bayan giysisidir. Badi veya ceket şeklindedir. Düğmesi yoktur ve önü açıktır.

    Bonbazin

    Çözgüsü kamgarn iplik, atkısı ipek ipliğinden, ince bezayağı veya dimi dokuma tekniği ile dokunmuş, yumuşak tuşeli , yünlü kumaştır. Bazı çeşitlerde çözgü de ipektir. Bayanların giysilerinde kullanılır.

    Boncuklanma

    Yünlü bir kumaş veya örmenin yüzeyinde oluşmuş küçük top şeklindeki öbeklerdir. Elyaf topağı olarak da bilinir. Sentetik, tipik olarak polyester lifler bu tür lifleri yüksek oranda içeren ipliklerden yapılmıştır. Kumaşın yüzeyinde liflerin ürettiği yumaklanma veya demetlenmeden şekillenir. Boncuklanmayı önlemek için çok farklı yöntemler vardır. Uygun polyester lif seçmek veya bir anti-pilling terbiyesi uygulamak gibi...

    Boncuklaşmazlık terbiyesi

    Darbeye karşı önemli dayanıklılık, esneklik ve dirençleriyle boncuklaşmaya meyilli olan sentetik lif içerikli ipliklerden yapılan kumaşlar ve örme ürünler üzerinde boncuk oluşumunu azaltır. Boncuklaşmazlık terbiyesi, sentetik lifin mekanik direncini gevşetmek ve de düşürmek için liflerin yeteneğini zapt etmeyi amaçlayan kimyasal uygulamaların kullanımına dayanır.

    Boncuklu iplik; düğümlü iplik

    İki kere kasarlanan ve iki kere merserize edilen, (genellikle 120 tex)kaba iplikten çift bükümlü penye pamuk ipliğidir. En son bitim terbiyesinde, yıkama ve kaynatmadaki dayanıklılığı için renk haslığı yüksek şekilde boyanır. İç çamaşırı ve Goblen nakışta nakış ipliği olarak ve de çeşitli aksesuarların dekorasyonu için kullanılır.

    Bonekan Zemini pamuklu veya sentetik örgü olan ve havlı bir yüzey oluşturmak için poliakrilonitril ştapelleri örme sırasında taranmış bitmiş ürünün arka yüzünde lasteks ile takviye edilir ve hav yüzü istenilen görsel etkiye ulaşmak için birkaç kez baskı, boyama ve kesim teknikleriyle muamele edilir. Bayan ve genç kız paltolarında ve spor giysilerinde kullanılır.

    Bordür desen

    Kumaş veya örme için süsleme şeklidir. En sık atkı ve şalların kenar süslemelerinde kullanılır (şekil tüm yüzey boyunca yayılmaz). Motifler çeşitli süsleri, çiçekleri ve geometrik kalıpları içerir. Süsleme tasarımında sıklıkla çizgi veya kare kalıpların kombinasyonu kullanılır ve kumaş veya örmenin kenarına doğru gruplanır; Bayan giyiminde, özellikle palto veya ceketlerin kullanımı için kullanışlıdır.

    Bornoz Boyu ayaklara kadar uzanan, uzun, bol, uzun kollu, kemerli giysi. Kapüşonlu olabilir. Yumuşak ve su emici kumaşlardan, genellikle pamuklu havlu kumaştan üretilir. Banyodan önce ve sonra kullanılır.

    Boru pantalon

    Dar, bedeni saran, ütülü veya ütüsüz kullanılan düz kesimli pantolondur. Paça genişliği 20-25 cm arasında değişir.

    Boru paça pantolon

    Kalçadan paçalara kadar aynı genişlikte olan uzun, düz kesim pantolon.

    Boya haslığı Bir tekstil kumaşının üretimde ve pratik kullanımda oluşan çeşitli etkilere karşı koruyan boyaya direncidir.

    Boyama Hataları

    Kumaşın genel yüzeyinde oluşan hatalar. Boncuklanma- birkaç lifin biraraya gelip kumaş yüzeyine tutunması, nope neps oluşumu Didiklenme, pullanma, kabuklanma- Kumaş yüzeyinde Didiklenme, pullanma, kabuklanma oluşması Verevlenme- Dar iplikler diğer ipliklere paralel değildir. Kumaşta kabarma- Eşit olmayan kumaş çekim gerginliği nedeniyle kumaş yüzeyde düz durmaz. Düzgün olmayan renklendirme-Kumaşın zarar görmüş veya yeterli hazırlanmamış bölgelerinde kurutma sırasında düzgün olmayan yüzey ve üretimden kaynaklanan hatadır. Bölgesel Renk hataları- Çeşitli açık koyu renkli bölgeler Kenar orta renk farkı- Kumaşın rengindeki bölgesel farklılıklar Çubuklanma-Kumaşta hem boyuna hem de enine açık veya koyu bantların oluşmasıdır. Yanardöner, Janjan- Çeşitli tonlarda metalik gölgenin renge verilmesiyle kumaşta oluşan renklendirme hatasıdır. Metamerik Boyama- Çeşitli ışık tiplerinde rengin değişmesidir. Genellikle istek üzerine veya hatalı boyama sonucunda oluşur. Lekelenme-Komşu bölgelerde lekeli boyamanın oluşmasıdır. Baskıda boşluk- Kumaşın genellikle büyük bölgelerinde basılmamış veya hafif basılmış alanların oluşmasıdır. Muare- İstenmeyen bir ebru efektinin oluşmasıdır. Abraj- Kumaşın büyük bölgesinde hafif lekelenmenin oluşmasıdır. Boya almaması-Kumaşın bazı bölgelerinde istenmeyen boyan almayan bölgelerin bulunmasıdır. Hatalı Kabartma – Kumaşta kabartma efektinin eşit olmayan ve dengesiz bir şekilde yapılması

    Bozuk kenar

    Çekmiş, gevşek, yuvarlanan, katlanmış, dalgalı veya kesikli kenar hataları olarak ifade edilen kötü ve deforme olmuş kenarlardır.

    Boşluk

    İstenen biçimin oluşmasını sağlamak için orijinal alanı daraltmaya yarayan giysinin belirli parçalarının içindeki veya kenarındaki bölgedir. Boşluğun sonlandığı bir veya iki ucu vardır. Pozisyonuna bağlı olarak bel, göğüs ve kalça boşluğu olarak ayrılır.

    Branda bezi

    Tek veya çift keten kumaş bazen sert tuşeli, pürüzlü yüzeyli, ipliklerinin üzerinde düzensizlikler olan bezayağı dokumadan üretilmiş kumaş. Teknik amaçlar ve spor ve genç görünümlü palto ve kabanların üretiminde kullanılır.

    Brokar Yüzeyi düzgün, çok süslü, ağır, ince doğal veya kimyasal ipekten ipekli kumaştır; jakar desenleme teknolojisi kullanılarak dokunur. Sıklıkla saten dokuma çözgü ve atkı etkisinin değiştirilmesiyle kullanılır. Ayırt edici, geniş jacquard tasarım, gümüş veya altın iplik ile bütünlenir. Tek renkli olan kumaş parlak renklerdedir. Günlük bayan giyiminde kullanılır.

    Brokar damasko kumaşı

    Altın ve gümüş ipliklerden genellikle çiçek desenli olarak dokunmuş damasko kumaş.

    Brokar tafta

    Sert, Kalın ,orta gramajlı, perdahlı (metalik parlaklığı olan), ince verev ribsleri olan bezayağı dokumalı ipekli kumaştır. Bayan elbiselerinde kullanılır.

    Broşe kumaş

    Birincil atkı boyunca desen yapan atkıya sahip pamuk, ipek veya (az da olsa) yünlü kumaş, kumaşın belli alanlarında dokumanın (şeritlerde) desenini sağlar. Dekoratif çözgünün deseni benzer şekilde gerçekleştirilir, bunda desen yapmayan atkı veya çözgüler, kumaşın arka tarafında serbest dururlar (bu, keserek çıkarılabilmesine rağmen). Bu desenlerin atkı veya çözgüde dikişsiz (sökülmüş) olduğu durumlarda, kumaş, temel dokumasında (örgüsünde) durur.

    Buckram

    Kalın, sert, belli bir esnekliği olan, aynı kalınlıkta atkısı ve çözgüsü olan bezayağı dokumalı, kaba keten kumaştır. Daha sofistike giysilerde sertleştirici tela olarak kullanılır

    Bukle iplik

    Zemin ve fantezi olmak üzere iki ipliğin birlikte bükülmesiyle ortaya uzun bükümlü toplanmış bir yüzey getiren ince uzatılmış spiralli yüzeyi olan fantezi ipliktir. Kısa spiral toplamalı bir yüzeyi olan frisé iplikten farkı yüzeyindeki toplamalı spirallerin uzunluğudur.

    Bukle kumaş

    Hafiften orta gramaja kadar önde fantazi ipliği kullanılarak elde edilen ince verev yivleri olan kumaştır. Kumaşlar ipekli veya yünlü olabilirler ve isim dalgalı anlamına gelen Fransızca "ondé" kelimesinden gelmektedir.

    Buklet (1) Üç veya dört kat bükümlü Fantezi iplik. Zemin ipliğinin ve fantazi ipliğin farklı hızlarda bir arada bükülmesiyle bukleler oluşturulur. Buklelerin sıkılığı ipliğin daha sonradan bir veya iki kez bükülmesiyle ayarlanabilir. Buklet terimi Fransızca kökenlidir, “küçük yay“ veya “kıvırmak“ anlamına gelir.

    Buklet (2)

    Orta ve ağır gramajlı yünlü (Ştrayhgarn) kumaştır. Genellikle atkısında bükümlü fantezi iplik kullanılarak elde edilen bukleler Yüzeyinde yer alır. Bezayağı dokumadan dokunmuştur bayanların takım elbise veya paltolarında kullanılır.

    Buklet (3)

    Bezayağı dokumadan çoğu kısımları tek renkli dokunmuş, ağır gramajlı ipekli kumaş. Buklet iplik atkıda kullanılır.

    Burberry

    Yüzde yüz kamgarn yünden yüksek kaliteli, yağmurlu havalarda giyilmek üzere aprelenmiş (empregne edilmiş)sport tarzlı dış giysiler üreten bir ingiliz konfeksiyon firmasının tescilli ticari markasıdır.

    Buret; deşe ipek

    İpek elde edilirken ortaya çıkan artık ve şap ipek ipliğinin eğrilmesi sırasında ortaya çıkan artıklar. İpek kumaş liflere ayrılır ve tekrar iplik elde edilir; bayanların yazlık elbiseleri, kravatlar, mobilya ve dekoratif amaçlara yönelik kumaşların üretiminde kullanılır.

    Buret (ipek) iplik Genellikle ağartılmamış doğal renginde, tek renkli; kaba, sade ve mat yüzeyli ipekli kumaş. Doğal, kaba, pürüzlü ipek iplikten bez ayağı dokunmuştur. İsmi, kullanılan buret ipek iplikten gelmektedir. Buret iplikten elde edilen kumaşlar kadın elbiseleri, takımları, bluzları ve spor giyimi (spor giyim de erkek giysilerinde de kullanılır) için uygundur.

    Burgonya modası

    Çarpıcı renkleri, kullanılan materyallerin ve kesiminin kalitesi, birçok modayı barındıran çizgileri ile göze çarpan 15. yüzyıl giyim stili. Bazı kültür tarihçileri, modanın köklerini bu döneme atfeder. Bu stilin özellikleri, giyim ve şapkalardaki sivri uçlu biçimdir. Giysilerin kumaşları yün, pamuk ve ketenden yapılır. Detay olarak zillere benzeyen çeşitli süslemeler kullanılmıştır. Bayan giyimi dar, dantellerle süslenmiş bel çizgisi, kuyruk, yüzü örten tül dantel ve yüksek koni şeklinde şapka özellikleriyle dikkat çeker. Bayan elbiseleri fisto veya kenar süsleri ile süslenmiştir. Erkekler, dik yakalı ve kapitone dar yelekler; değişik renkte kadın çorabı şekilli pantolonlar ve ayak uzunluğunun üç katına kadar ulaşabilen sivri uçlu ayakkabılar giyilmiştir.

    Buruşma özelliği Bitmiş bir giyside (genellikle) kullanım esnasında baskı sonucunda oluşan tekstil yapısında bozulma veya geçici değişiklik. Kumaşın tekrar orijinal durumuna dönmesi bozukluğun derecesine, kumaşın malzeme bileşimine, yapısına ve elastikiyetine bağlıdır. Ütüleyerek ve çoğu durumlarda uzun süre asarak düzeltilebilir.

    Butik Kızlar ve genç bayanlar için orijinal İtalyan, akıcı sportif moda giyimidir. Günümüzde kabaca çağdaş eğilimler temelindeki üst düzey yaşamla bağlantılı yüksek derecede bireysel moda için genel bir terminolojidir. Küçük uzman mağazalardaki satışla ilişkilidir.

    Bölgesel defo (kumaşda)

    İlmek kaçığı- Örme kumaşlarda meydana gelen yanlış ilmek atılması gibi işçilik hatalarından veya iğne yamulması veya yalpalaması gibi üretim hatalarından kaynaklanan hatadır. Karışık ilmek-İlmekte yabancı elyaf, farklı renkteki elyafın eğrildiği ipliklerin kümelenmesiyle şekli bozulan örme kumaş görüntüsüdür. Gevşek iplik (Uzun yüzen, kıvrılan)–İlmeklerdeki gevşek yerleştirilen ipliklerdir. Genellikle düz yüzeylerden aktarmalı yüzeylere geçişte meydana gelir. Kaçık (may kaçığı)– Kumaşta ilmek kaçığından oluşan bir may çizgisi şeklinde kendini gösteren hatadır. Sıkıştırılmamış ilmek- İki ya da daha fazla sıraya uzayan uzun ilmek Hatalı aktarma-(ön yüzden görünme)Bir iplik aktarılır, diğeri örülürken, gevşek yürütmeden dolayı, aktarılan yani arka yüzden yürütülen ilmeğin ön yüzden görünmesi ile oluşan hatasıdır. Kulaklar – İplikteki kalın, bükümsüz bölgelerin bitmiş üründe düzgün olmayan bölgeler oluşturmasıdır. Defo iplik oluşumu sırasında oluşmuştur. Yanlış atkı atılması- Farklı iplik (uçuntu, yabancı madde)– Bir ya da fazla iplikler kumaşa hatalı olarak yerleştirilmiştir. İplikler gerilim, incelik, tepki, bölgesel şekil, kirlilik, renk, büküm sayısı veya kompozisyon açısından farklıdır. Kırık motif- Motifte atlamalar-Dokuma desen hatası- Belirgin bölgelerde doğal dokuma deseni takip edilmemiştir. Kayıp atkı veya çözgü hatasına merdiven denmektedir. Atkı ve çözgü ipliklerinin yanlış dokunmasından kaynaklanan hatalara ise atkı üstte veya atkı altta ismi verilir. Bu hatalar uzun veya kısa atlamalar meydana getirirler kumaş yüzeyinde. Hatalı örülmüş delik – genellikle bir kumaş defosunun tamiri sırasında ortaya çıkan bir hatadır. Seyrek Kısım veya bölge – Küçük bir alanda yırtılmış iplikler de dahil pek çok gevşek atkının oluşturduğu bölgesel hatadır. Çift atkı ipliği– Dokuma sırasında mevcut atkı ipliği ile ekstra bir atkı ipliğinin atılmasıyla oluşan hatadır. Dokuma genelinde bazı bölgelerde atkı ipliği çift atılmıştır. Kısa atkı – Dokuma sırasında atkı ipliğinin kısa olması nedeniyle karşı kenara yetişememesi ve dokumanın bazı bölgelerinde atkı ipliğinin olmaması ile oluşan hatadır. Çift atkı ipliği; çift çözgü ipliği- Dokuma sırasında iki atkı / çözgü ipliğinin tekmiş gibi dokunmasıdır. İlmek – Atkı veya çözgü ipliğinden kaynaklanan yüzeyden sarkan ilmek /halka şeklindeki iplik çıkıntısı hatasıdır. Düğüm – Kumaşın yüzeyinde atkı veya çözgü ipliklerinin oluşturduğu hatalı kütlelerdir. Kesik bölge; kayıp atkı– Atkı ipliğinin kumaşın çok kısa bir bölgesinde kayıp olmasıdır. Bozuk kenar –çekmiş, gevşek, yuvarlanan, katlanmış, dalgalı veya kesikli kenar hataları olarak ifade edilen kötü ve deforme olmuş kenarlardır. Cımbar izi– Kenara yakın bölgelerde cımbar delikleri. Dar en-Bölgesel daralma (çekme)– Kumaşın bir bölgesi, kumaşın komşu bölgeleriyle karşılaştırıldığında daha dar ise buna bölgesel daralma denir. Tarak izi- Kumaş eninde atkıdaki gerginlik farkından, farklı bir atkı ipliğinden, tefenin farklı hızından kaynaklanan bir atkı bandı oluşur. Bunun tek veya tekrarlanan şekli vardır. Dokumada yabancı madde, çepel - Pislik veya başka materyaller dokumaya karışarak bu hatayı oluşturur. Hatalı yollar, hata çizgileri– Kumaş yüzeyinde çeşitli bölünmüş hatlardan kaynaklanan kumaş hatasıdır ve yok edilemez bir hatadır. Fabrika hatası olarak kumaş sarılırken ipliğin elastikliliğinden daha yüksek bir deformasyon basıncı uygulanırsa ortaya çıkar. Delik – Kumaş yüzeyinde iplik sıklığının bozulmasının büyük veya küçük açıklıkların oluşmasına neden olduğu bölge. Leke – Çeşitli ebat ve yoğunluktaki lekelerin kumaşta bulunmasıdır. Yağ lekesi – Kumaşta istenmeyen farklı bir parlaklığı olmasıdır. Atkıda kıllar – Çeşitli nedenlerden oluşur. Düzensiz iplik tüyleri ve kopan elyaflar tarafından oluşturulan bir hatadır. Hav hataları – hatalı olarak havlı kumaşlarda oluşturulan hav hatalarıdır. Yüksek veya alçak hav yüksekliği, hav ilmeğinin atılmaması veya çekilmesi gibi çeşitleri vardır. İplik çekiği – İplikleri çekerken artırılan gerilim nedeniyle dokumanın bozulması ile oluşan bir hatadır.

    Büküm (1)

    Daha pürüzsüz ve güçlü iplik elde etmek için, iki veya daha fazla tek ipliğin tek operasyonda birlikte bükülmesi. İplik numarası birlikte bükülen ipliklerin sayısına bağlıdır. İki ve üç bükümlü iplikler olarak ayrılırlar.

    Büküm (2)

    Bir ipliğin ekseni etrafında sarmal şeklinde dönmesiyle liflerin bükülmesine denir. Büküm ipliğe mukavemet kazandırır. 1 metredeki tur sayısı ipliğin inceliğine bağlıdır, lifin uzunluğuna ve inceliğine ve ipliğin hangi amaçla kullanılacağına bağlıdır. Sol tarafa S büküm ("S" harfi ile gösterilir), ve sağ tarafa Z büküm ("Z" harfi ile gösterilir) diye ayırt edelir.

    Bükümlü iplik (1)

    Yumuşak, hacimli ama çok düzgün olmayan fantazi ipliktir. İki ipliğin bükülmesi ve kendi aralarında büküm oluşturmalarıyla elde edilir. Tipik olarak modaya uygun mantoluk kumaşların üretilmesinde kullanılır.

    Bükümlü iplik (2)

    İpliğin kalitesini yükseltmek veya daha pürüzsüz ve güçlü iplik elde etmek için, iki veya daha fazla tek ipliğin tek operasyonda birlikte bükülmesiyle oluşan iplik.

    Büyük beden

    Tipik bir şekilde palto , ceket , anorak ve blazerlerden oluşan kadın ve erkeklerin giysi moda tarzı. Konforu ve özellikle hareket serbestîsi yükseltilmiş omuzları, siluetinin büyük beden ölçüleri belirgin özellikleridir. Bu moda tarzı 1980 yıllarında ortaya çıkmıştır.

    Büzgü; su büzgüsü

    Çeşitli küçük katlamaların dekoratif dikiş teknikleriyle verilen alana uydurulmasıdır. Bu büzgüler geometrik şekillerde, rozet şeklinde veya baklava şeklinde, kabartmalı olabilir.

    Büzmek, katlamak

    Biten bir giysi şeklinin üzerindeki istenmeyen çarpıklıklardan oluşan hatalardır. Üretim sürecindeki kesim sırasındaki düzeltme işlemlerinin iyi yapılmaması neden olmaktadır.

    Yazan Pazar, 18 Eylül 2016 15:24 in Tekstil Terimleri Okunma 1519 defa