Keşan Bezi Kumaş Dokuma
  • Keşan Bezi Dokuma Kumaş

     

    El sanatları insanoğlu var olduğundan beri tabiat şartlarına bağlı olarak ortaya çıkmıştır. İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak, örtünmek ve korunmak amacı ile ilk örneklerini vermiştir. Daha sonra gelişerek çevre şartlarına göre değişimler gösteren el sanatları, ortaya çıktığı toplumun duygularını, sanatsal beğenilerini ve kültürel özelliklerini yansıtır hale gelerek "geleneksel" vasfı kazanmıştır.

    Dokumacılık Anadolu'da çok eskiden beri yapıla gelen, çoğu yörede geçim kaynağı olmuş ve olmaya devam eden bir el sanatıdır.

    Dokumacılık bu yönüyle, insanın sadece doğal çevreye uyum zorunluluğundan kaynaklanan bir meslek kolu değil, kültürel yaşam çevresi içinde moda ve mekân düzenleme örnekleri ile de zevk incelik sanatı olmuştur. Bu nedenle ülkelerin geleneksel sanat örnekleri, doğal çevrelerini ve kültürel yaşam alışkanlıklarını yansıtır.

     

     

    proje24

     

    Keşan bezi dokuma, genel olarak 6 mihrabın sağlı sollu kenarda dizilmesi ve iç kısımda çözgü ipliklerinin renk özelliğine göre motif oluşturulması şeklinde dokunur. Keşan dokumalarında çözgü sıklığı kullanılan tarağa göre ayarlanır. Genelde 12cm taraktan 24 iplik geçer. Atkı sıklığı ise 12–16 adet olabilir. Dokumanın eni 45–50- 90–100- 110 cm, boyu ise 170- 200(klasik Keşan) cm’dir. Keşanın boyu talebe göre değişebilir. Boyu 1350 metreye kadar yapılan dokumalar bulunur. Eski dokumalarda çözgünün boyu 500–600 metreyi geçmezdi. Çünkü elde ve ev ortamında yapıldığından imkânlar sınırlı olduğundan bu dokuma genelde Karadeniz yöresinde başörtüsü olarak her yerde kullanılmıştır.

    Bir dokuma kumaşın oluşabilmesi için üç temel hareketin yapılması gerekir. Bunlar; atkının atılması için ağızlığın açılması, açılan ağızlıktan atkının atılması, tefe ve tarak yardımıyla tefeleme yapılarak atkının kumaş oluşum çizgisine sıkıştırılmasıdır. Bu üç temel hareketle birlikte çözgünün salınması ve dokunan kumaşın sarılması gerekir.

    Bezayağı: Atkı ipliğinin çözgü ipliklerinin bir altından bir üstünden geçmesi ve diğer atkının ters hareket yapması ile oluşan basit dokumadır. Bezayağı örgüsünde çözgü ve atkı ipliklerinin bağlantısı sepet veya hasır örgüye benzer. Keşan bezi dokuma da, bezayağı dokumadır.

    Keşan bezi dokumada, çözgüler el tezgâhına asılır ve iplikleri ayrıştırılarak sayılır. Rapora uygun olarak sırasıyla midara(gücü) geçirilir. İplikler ayrıştırılmış olarak midardan geçtikten sonra çift olarak tarağa alınır. İki midar ayakçalar yardımıyla hareketlendirilir.

    Tarak tefeye yerleştirilir. Tezgâhın ayarı yapıldıktan sonra mekiğin sürgü üzerindeki hareketiyle dokuma yapılır. Keşan dokuyan bir kişi, günlük olarak 8 saatlik çalışmayla, 20–25 metre arasında dokuma yapar.

     

     

    proje23

     

     

    Keşan el dokuma tezgâhlarında tefenin her iki tarafında da sağa sola giden, taka adı verilen mekik vurucular bulunur. Bu vurucuların uçlarına bağlı ipler tefenin ortasında birleştirilmiş durumdadır. Bu iki ipin ucuna da el ağacı(tutamak) adı verilen bir tahta parçası bağlanır.

    Bu işlem için kullanılan küçük mekik, içine masura yerleştirilecek şekilde ayarlanmıştır. İplik ucu boncuk veya göz denilen mekikçik kenarındaki porselenden dışarı çıkarılarak kenardaki çözgü ipliklerinden birine dolanır. Dokumacı tezgâhın ortasında durur. Bir eliyle tefeyi diğer eliyle de el ağacını(tutamak) tutar. Ayaklara basarak ağızlık oluşturur. Mekik sağ yuvada ise bu yuvanın el ağacına(tutamak) bağlı ipi sola doğru hızla çekilerek mekikçik sol yuvaya doğru atılır. Tefe hızla kumaşa doğru çekilir ve atkı sıkıştırılır. Tekrar ayaklara basılarak yeni ağızlık oluşturulur. Bu defa el ağacı sağa doğru hızla çekilerek mekikçiğin sağa doğru atılması sağlanarak atkı atma işlemi gerçekleştirilir.

     

     

    Yazan %AM, %24 %372 %2018 %10:%Oca in Dokuma

Dokuma

 

 

 

hasila12a

 dokuma5

 

 

 

05doktez

 

cozgu19

 

 

 

Elektronik Jakarlı Dokuma Makinesi

Eksantrikli Dokuma Makineleri

 

JAKAR DİZİMLERİ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
jakar14
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
jakar15
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 jakar16
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 jakar18
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
jakar17
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 jakar19
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dar Dokuma

Tekstil tüm ürünleinde olduğu gibi dar dokuma üretimi alanında da sürekli İnovasyon çalışmaları ve sürekli metod geliştirme çalışmaları yapılmak zorunluluğundadır.Bu çalışmaları ziyaret ettiği DEVSEL ve ARTEKS DAR DOKUMA işletmelerinde gördüm.
 

Günümüzde sık sık duyduğumuz rekabetin küreselleşmesidir..İşte bu küreselleşmenin Dünya ekonomisi üzerindeki en önemli etkilerinden biri olan rekabetin küreselleşmesi ile işletmeler, sürekli değişen çevre koşulları içinde varlıklarını sürdürebilme savaşı içine girmişlerdir.

Rekabet aynı veya benzer ürünü üreten firmaların birbirlerinden daha fazla ürün satmak için yaptığı bir yarıştır.Fakat zordur.İşletme olarak hem kaliteli ürün üreteceksin hem de ürettiğin ürünün maliyetini mümkün olduğunca azaltacaksınız ve aynı zamanda da bu pazarda ben de varım düşüncesini çok güçlü tutmak zorundasınız.Bunları gerçekleştirebilmek için de amac ve hedefleriniz içerisinde sürekli ve sürekli metod geliştirme çalışmaları içinde bulunmalısınız.

İşletmelerin, bu artan rekabet ortamında ayakta kalabilmeleri ve hedeflerine ulaşabilmeleri için ürünlerini, üretim süreçlerini, pazarlama faaliyetlerini ve organizasyonlarını sürekli olarak değiştirmeleri ve yenilemeleri gerekmektedir. İşletmelerde yeniliklerin fark yaratması, ticari anlamda başarılı olması ve kazanç getirmesi ile rekabet gücü artmakta ve kârlı büyümelerin gerçekleşmesi ile sürekliliklerini sağlayacak en önemli strateji olan inovasyon ortaya çıkmaktadır. İnovasyon stratejisinin sağlıklı olarak kurulabilmesi ve başarıya ulaşabilmesi için inovasyon yönetimi stratejisinin belirlenmesi ve inovasyon yönetimini tüm işletmeye yayacak yenilikçi bir örgüt yapısının oluşturulması gerekmektedir.

Hiç te düşünmediğiniz bir başarı, başarısızlık ya da beklenmeyen bir dış olay eşsiz bir fırsatın veya şansın habercisi olabilir. Önemli olan bu fırsatın veya şansın gerektiği şekilde algılanıp, değerlendirilmesidir. Beklenmeyen başarı kadar, başarılı yenilikler için daha zengin fırsatlar sunan oluşumlar çok azdır.

Araştırmalar ve tecrübeler her zaman beklenmeyen başarı elde edildiğinde yenilik fırsatlarının daha az riskli olduğu ve işlenmesinin daha kolay olduğu göstemektedir.

Tarihsel gelişimine göre,önce kilimler daha sonra da halılar ilkel barınak olan çadırlarda,konutlarda,saraylarda vb yerleşim birimlerinde örtü,yaygı,yer döşemesi,dekorasyon malzemesi ve süs eşyası olarak kullanılmışlardır.Halıcılık,kökeni milattan önceki yıllara uzanan dokumacılık sanatının bir dalıdır.İnsanların önceleri kaba dokumalarda çözgü ipliklerine,uçları dışarı sarkan renkli yün ve tiftikleri düğümleyerek hayvan postlarını taklit ettikleri ve bunlardan zamanla asıl halıları geliştirdikleri sanılmaktadır.

Halılar makine halıları ve el halıları olmak üzere iki ana sınıfa ayrılır.

Makine halıları Türk Standartları Enstitüsünce aşağıda görüldü gibi sınıflandırılmıştır ;

KULLANIM ŞEKLİNE GÖRE HALILAR :

1-Yaygı ( Parça halı )

2-Yolluk ( Taban halısı )

3-Duvardan duvara halı

KULLANIM YERLERİNE GÖRE :

1-Hafif ev tipi

2-Orta ev tipi

3-Ağır ev tipi veya hafif işyeri tipi

4-Orta işyeri tipi

5-Ağır işyeri tipi

6-Islak zemin tipi

DESENLERİNE GÖRE

1-Düz

2-Desenli

YÜZEY YAPILARINA GÖRE :

1-Halkalı havlı ( Bukle )

2-Kesik havlı ( Velur )

Dokuma Hazırlık

 
?<